عرض مشاركة واحدة
قديم 29-10-2005, 03:51 AM   #602
البريئة
][§¤حلا ذهبي ¤§][
 
الصورة الرمزية البريئة
 
الملف الشخصي:
تاريخ التسجيل: Aug 2005
رقم العضوية: 8396
الدولة: سعودية والنعم فيني
المشاركات: 4,426
عدد المواضيع: 465
عدد الردود: 3961


مزاجي اليوم:


تقييم العضو:
البريئة is on a distinguished road

البريئة غير متصل
افتراضي مشاركة: عمق القلوب....قصة واقعية

هيا ابداً ماكانت متأمله منها شي وكانت عارفه ومتأكده انه اخلاصها هياا حايمنعها من اي خطوه ايجابيه تجاه خالد..وكانت راضيـه كل الرضـا عن حياتـها..لأنه ربنـا وهبهااا زوج محـب مثل زوجها..ومو سهل في هالدنيا انك تلاقي احد يحبـك من كل قلبــه..
اما بـره في مجلس الرجـال..
كان الكل قاعـد مبسوط ويتكلم ويضـحك.. كانو امجد ورائد وخالد وناصر وباسم وعبدالله ومازن قاعدين مع بعض...وكلهم كانوا يتكلموا ويضحكوا ماعاد امجد..
كان ساكت وبيفكر..آآآآه لو كان رامي هنـا آآه..صراحه مكااانه مفقوود واحتاااج لوجوده ووقوفه جمبي.احتاج لضحكته وكلامه ومزحه اللي يشفي كل جرح بقلبي..آآآه...وحشنيييي وحشنـــي..فينك يارامي فينـك..الله يرحمك الله يرحمــك ويغمد روحك الجنــه
ناصر وهوا يوقف:عن اذنكم انا بخرج شويه وراجع
باسم:فين رايح؟
ناصر:بدخن واجيكم
الكل:اوكي خذ راحتك
خرج ناصر وقعـد يدخن بحزن..ويقول في نفسـه...آآه يارندا انتي قريبه مني ولا اقدر اشوفك ياترى لهالدرجه تكرهيني وماتبي حتى تشوفيني..الله يسامحك ياقلبي الله يسااامحك..
رنـدا جوة البيـت..كانت قاعـده تعطي الاطفال الهدايا اللي اشترتها لهم وبتلعبهم...وافتقدت ريان من بين الاولاد..فقعدت تدور عليه بخوف..
رندا:يووه فين راح هادا تيتااا تيتاااا
تيتا:نعم ماما؟
رندا:ماشفتي ريان
تيتا:لا مافي سوف
رندا:خلاص طيب..وقعدت تدور عليـه وشافت باب البيت مفتوح..
رندا بشهقه:يووووه لايكون خرج بره اففههههف الله يهديه هالولد..وعدلت طرحتها..وخرجت بره تدور عليـه..
وانصــــدمت بوجود واحد واقف قدامها وشايل في يـده ريان..
رندا بصدمه:ناصر
ناصر بصدمه اكبر واكبر:رندا
رندا........ماكانت مصدقه عينهـا..ناصر بعـد كل هالسنــين يا اللــــــه...زماااااان ياناصرر..
ناصر ماكان مصدق نفسـه اخيراً شاف رندا حبيبة قلبـه..
ناصر بفرحه:كيفك يارندا وايش اخبارك؟؟
رندا بإرتباك وهيا ترخي راسها:تمااام انتا كيفك؟؟
ناصر وهوا يبتسم ابتسامته الطيبه الحنونه:انا تمام ولله الحمد
رندا.......
ناصر وهوا يحط ريان على الارض:انا لقيت هالولد كان خارج بره عند الشارع بركه لحقتـه خديه وخلي احد ينتبه له
رندا بإرتباك:شكراً انا كنت بدور عليه
ريان وهوا يجي لرندا:عمـه رندااا ثيليني
رندا وهيا تشيلـه:حبيبي مره تانيه لاتخرج برره طيب
ريان:تيب انا بث كنت بدول على بابا
رندا:بابا مشغول سيبه في حاله وتعال معايا
ريان:تيب
رندا:يلا مع السلامه
وجات رندا تبغا تـدخل جوة البيت..
ناصر:رندا دقيقه
رندا وقفت والتفت له:نعم؟
ناصر:رندا ليه ماتحني عليا حراام عليكي والله اني احبـك
رندا........واتحركت وبتروح جوة البيت..
ناصر:رندا دقيقه اسمعيني بس شويه اسمعي هالكم كلمه اللي عندي انا من سنين وان احاول اقولك هيا بس انتي مو راضيه تعطيني فرصه
وقفت رندا بس ما التفتت له..
رندا:قول اللي عندك بسرعه مايصير اوقف معاك اكثر من كدا لو احد شافنا بيكون موقفنا غلط
ناصر وهوا يتجاهل كلامها:رندا تدري ايش رامي قلي قبل مايموت
رندا......
ناصر:قلي اوصل لك انه يحبـك
رندا غمضت عيونها بالـم...
ناصر:وقلي اخلي بالي منـك واعطيكي فرصه تانيه
رندا......؟؟!!
ناصر:والله اني ما اكذب عليكي حتى هو قلي لمن صالحني انه كان متاكد انك لو ماوافقتي عليه وواخذتيني انك مابتكوني سعيده مع احد غيره قدي....الله يخليكي يارندا لاتحرميني منـك صحيح انك تحبي رامي وانا عارف بكدا ومتأكد وما اطلب منك تحبيني بس الحياه تستمرر وانتي مستحيل تقعدي على اللي انتي عليـه..اعطيني الفرصـه..يمكن يمكن في يوم اكسب ولو شويه من ودك..
رندا............دخلت البيت بسرعه وتركتـه بدون ماتقول شـي..
ناصر اتنهد:هييييييييه الله يهديها اا
رندا دخلت وقفلت الباب وقعـدت وراه تفكر بحزن..ليــه رامي قال كدا ليـه..معقوله كان راضي اني اكون لناصر...وقله اني يعطيني فرصه تانيــه ليــه سوى كدا ليــه..ودت ريان عند البزوره وراحت هيا وقعـدت عن الحريم..قعدت ساكته وتفكر..في كلام ناصر..
رندا....غريبه ناصر متمسك فيني الين دحيـن..وغريبه انه مازال عنده امل فيني...آآه ياربي..والله انه رجال طيب ويستاهل كل خيـر بس قلبي مايطاوعني اني اكون لاحد غيـر رامي..ياربي ايش اسوووي...؟؟!!
من بعـد هالموقف بستـه شهـور...
اليــوم فـرح رنـدا من ناصــر..واخيراً قبلت رندا بناصر وقررت تحاول تكمل حياتها...
الكل عارف انها تحب رامي..وناصر نفسـه عاارف كدا..بس قابل ومتفائل بغـد ممكن يحنن ربنا فيـه قلب رندا عليـه وتعطيه ولو شويه من حبـها..رنـدا نفسـها..اتخذت هالخطوه بعـد تفكير مطول وسليـم..وعرفت انها لازم تكمل حياتها لان هالحياه ماراح توقف عند وفاة رامي..وانها بتستمر سواء برضا رندا ولالاء..فقررت تشوف حياتها ولو بدون رامي ظاهرياً..لانـه في الاصـل حـب رامي متغلغل في قلبـها..وساكن في "اعمــــاق قلبــها" ومستحيـــل اي شــي يمحيــه...
كانت هااادي هيا قصتنا قصـة عمـ القلوب ــق..
القصـه اللي عشتواا كل احداثها بأدق التفـاصيل..القصـه اللي احتوت على جميع انواع الحب..اللي اتجسـد في..
لمى وامجد..بحبهم الدفين في اعماق قلوبهم واللي استمر اعوام واثمر بقربهم من بعض واكتشافهم لـ هالحب الكبيـر..
ورندا ورامي...الحب الغريب الحب اللي بدأ بمراهقه وتحول لحب صـادق كبيـر..واللي من كثر صـدقه قدر يوصل لقلب رامي..ويتخلل بين شرايينه بدون مايحس فيـه..وخلاه يصير فيه مجنون ويدافع عنه بشتى الطرق والوسائل..
اما رندا وناصر...فحب من طرف واحد..حارب هالطرف فيه الين قدر يوصل للطرف الثاني..وقدر يكلل حياته بوجودها...وينجح في اقناعها بانها تعطيـه شويه من حبها وعطفـها..ودا شي فرضـه عليها حب ناصر الكبيـر لها..
منى ومازن...حب من طـرف واحد..اتحول مع الايام الى حب من طرفيـن..ساده في البدايـه المشاكـل والبعـد والجفـا نظراً لعدم محاولة احد الطرفين من تفهم وجهة نظر الثاني..ونظراً لـ الطريقه الخاطئه اللي حاول كل واحد فيهم يعبر فيها عن رأيـه..لكن في الاخيـر..اتكلل هالحب بالزواج المثمر والجميـل..وعاشوا اجمل حب واحلى حياه..
خالد ونهال...اخلاااص وحب عمــيق ثابت برغم من كل العقبـات..وبرغم من بعـد نهال وفقدان خالد لها..الا انه مازال هالحب مستمر لان الحب مايموت ولو مات الانسان الموجه له هالحب...
خالد ومنال...مشاعررر غريبه اجتاحت هالاتنين بس منعهم اخلاصهم وحبهم الكبير للانسانه اللي اسمها نهال من التمادي في هالمشاعر..وقدروا يوقفوا ويعرفوا حدودهـم...
مي ورائد..حب وعشق طاهر عفيف...عنوانه الزواج والحنان والتفاهم للأبـد..
ماجد ورهف...حب صادق بدأ خطأ وللاسف انتهـى خطأ..برغم من حجمـه في قلب هالاتنين..بس القدر ماسمح لهم يكونوا لبعض...
جابر...حب من زمان العجايب..حب طاهر حزين..حب كطائر ابيض جريح حزيـن..يمضي في حياته وهوا عارف بمدى حزنه لكنه متمسك بهالحب القديـم..ومخلص لذكريات واحلام كل هالسنين..


...................................

وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااو خلصنا .. ايش رايكم ياحلويييييييييييييين ؟؟
التوقيع:
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة


نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة